تحلیل سفتی پیچشی و خمشی بدنه خودروی سواری با استفاده از مدل اجزای محدود ساده سازی شده | ||
مکانیک سازه ها و شاره ها | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 2، تیر 1396، صفحه 17-26 اصل مقاله (834.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مستقل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22044/jsfm.2017.5508.2352 | ||
نویسندگان | ||
مهری ایزانلو1؛ ابوالفضل خلخالی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران | ||
2استادیار، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
چکیده | ||
مدل های ساده سازی شده ابزار مناسبی برای بهینه سازی سازه ی اصلی خودرو در مراحل اولیه طراحی می باشند. در این مقاله یک مدل ساده سازی شده از بدنه ی یک خودرو سواری سدان ارائه می شود. که در آن،اعضای اصلی حمل کننده بار مانند ستون ها ، ریل ها و اعضای اصلی سازنده کف با المان های تیر یک بعدی و پانل ها با المان های درشت جایگزین می شوند. به منظور اعتبار سنجی دقت استاتیکی مدل ساده سازی شده، سفتی پیچشی و خمشی برای مدل اجزای محدود کامل خودرو و ساده سازی شده، محاسبه شدند. نتایج حاصل از آزمون خمش و پیچش نشان دهنده ی اختلاف 3.15% و 2.37% به ترتیب در سفتی پیچشی و خمشی می باشد که دقت مناسب مدل ساده سازی شده در پیش بینی سفتی پیچشی و خمشی بدنه خودرو را نشان می دهد. بررسی های انجام شده با استفاده از مدل ساده سازی شده، در آزمون های خمش، پیچش و انرژی کرنشی، نشان دهنده ی تاثیر به سزای عضوB-Pillar می باشد.در این آزمون ها، پس از حذف B-Pillar سفتی پیچشی و خمشی به ترتیب به میزان 15 درصد و 44 درصد کاهش می یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل ساده سازی شده؛ مدل اجزای محدود کامل؛ سفتی خمشی؛ سفتی پیچشی؛ B-Pillar | ||
مراجع | ||
[1] Prater G, Shahhosseini AM, Kuo EY, Metha PR, Furman VT (2005) Finite element concept models for vehicles architecture assessment and optimization. SAE International, Paper Number 05M-435. [2] Raasch I (2004) Sizing in conceptual design at BMW. In SAE Noise and Vibration Conference Proceedings, number 2004-01-1657, Traverse City, MI, USA. [3] Donders S, Takahashi Y, Hadjit R, Van Langenhove T, Brughmans M, Van Genechten B, Desmet W (2009) A reduced beam and joint concept modeling approach to optimize global vehicle body dynamics. Finite Elem Anal Des 45(6-7): 439-455. [4] Mundo D, Hadjit R, Donders S, Brughmans M, Mas P, Desmet W (2009) Simplified modeling of joints and beam-like structures for BIW optimization in a concept phase of the vehicle design process. Finite Elem Anal Des 45(6-7): 456-462. [5] Mundo D, Donders S, Stigliano G, Van Der Auweraer H (2011) Concept design of vehicle bodies using reduced models of beams, joints and panels. Int J Vehicle Des 57(1). [6] Mundo D, Donders S, Stigliano G, Van Der Auweraer H (2011) Concept design of vehicle bodies using reduced models of beams, joints and panels. Int J Vehicle Des 57(1). [7] Mihaylova P, Baldanzini N, Pratellesi A, Pierini M (2012) Beam bounding box – a novel approach for beam concept modeling and optimization handling. Finite Elem Anal Des 60:13-24. [8] Shojaeefard MH, Khalkhali A, Sarmadi M, Hamzehi N (2015) Investigation on the optimal simplified model of biw structure using FEM. Lat Am J Solids Stru 12. [9] Altair hyperwork13 software, 2013. [10] محسنیکبیر م (1394) طراحی مفهومی بدنهی خودروی سواری برای محاسبهی سفتی پیچشی و خمشی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت. [11] Shahhosseini AM, Prater G, Osborne GM, Kuo EY, Mehta PR (2010) Major compliance joint modelling survey for automotive body structures. Int J Veh Syst Model Test 5(1). [12] Mihaylova P, Baldanzini N, Pratellesi A, Pierini M (2012) Beam bounding box – a novel approach for beam concept modeling and optimization handling. Finite Elem Anal Des 60: 13-24. [13] Mihaylova P, Baldanzini N, Pratellesi A, Pierini M (2010) On the improvement of concept modeling of joints within simplified finite element models with application to structural dynamics. Proceedings of the International Conference on Noise and Vibration Engineering—ISMA 2010. [14] Meriam J, Kraige L (1993) Engine mechanics, statics. 3ed. Wiley, NY, USA. [15] LMS International, LMS Virtual Lab Rev13.5 Software, 2016. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,516 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,581 |