ارزیابی بارهای وارد بر پوشش تونلهای مکانیزه با استفاده از مدلسازی فیزیکی | ||
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 2، اسفند 1396، صفحه 49-66 اصل مقاله (6.79 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22044/tuse.2018.4680.1280 | ||
نویسندگان | ||
امیر حسن رضایی فرعی* 1؛ هوشنگ کاتبی2؛ محمد احمدی عدلی3 | ||
1استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2دانشیار ، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز | ||
3استادیار، دانشگاه مرند | ||
چکیده | ||
با ارزیابی دقیق بارهای وارد و در نتیجه طراحی مناسب پوشش تونل میتوان هزینههای ساخت تونلهای مکانیزه را کاهش داد. مدلسازی فیزیکی دارای نقش اساسی در مطالعات مربوط به حفاری تونلها در زمینهای نرم بوده و علیرغم محدودیت در شبیه سازی تنش های برجا، مدلهای فیزیکی تحت شتاب ثقل بطور عمدهای بکار برده میشوند. در تحقیق حاضر با ساخت مدل فیزیکی کوچک مقیاس 1/40، از بین مهمترین عوامل تاثیرگذار بر نیروهای داخلی ایجاد شده درون پوشش تونلهای مکانیزه، تاثیر عمق تونل و میزان روباره بالای تونل، به همراه موقعیت قرارگیری و میزان بار سازههای سطحی بصورت مدلسازی فیزیکی مورد مطالعه قرار گرفته است. بعنوان یک الگوی کلی وجود سازههای سطحی متناسب با بار سازه سبب افزایش نیروهای پوشش تونل نسبت به حالت زمین آزاد میگردد. با این وجود، مقدار این تاثیر وابسته به ترکیب پارامترهای هندسی و مکانیکی تونل، سازههای سطحی و خاک پیرامون میباشد. برای تونلهای کم عمق این تاثیرات بیشتر بوده و با افزایش عمق میزان تاثیر کاهش مییابد. در کنار مطالعه الگوی کلی تاثیر پارامترهای مختلف بر میزان بارهای وارد بر پوشش، صحت سنجی و ارزش گذاری نتایج و اعتبار سنجی مدلهای عددی نیز انجام گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تونلسازی مکانیزه؛ مدلسازی فیزیکی؛ بار پوشش تونل؛ سازه های سطحی؛ میزان سربار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,795 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,837 |