شبیهسازی و بهینهسازی سازه کابین کامیون در معرض انفجار | ||
مکانیک سازه ها و شاره ها | ||
دوره 12، شماره 5، آذر و دی 1401، صفحه 109-122 اصل مقاله (2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله مستقل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22044/jsfm.2022.11916.3593 | ||
نویسندگان | ||
علی یوسفی1؛ فرهاد کیا2؛ سیدعسکری مهدوی* 3 | ||
1گرایش سازه بدنه خودرو، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری، مربی، گروه مهندسی مکانیک دانشکده فنی مهندسی دانشگاه افسری امام علی (ع) | ||
چکیده | ||
یکی از علل تلفات در مناطق جنگی، تلفات ناشی از انفجار مواد منفجره در نزدیکی وسایل نقلیه است. موضوع مهم در این وسایل، عدم آسیب شدید به سرنشین در هنگام انفجار است. یکی دیگر از مشکلات خودروهای سنگین عدم چابکی لازم است. بهمنظور افزایش چابکی خودروها کاهش وزن کابین خودرو الزامی است. در این مقاله، مدل سهبعدی کابین کامیون با هدف بررسی اثر انفجار در نزدیکی و زیر این کامیون و بهینهسازی کابین آن ایجاد میشود. سپس مدل شبیهسازیشده با المانهای مربعی 10 میلیمتری المانبندی میشود. سپس آزمون انفجار به دو صورت انفجار در زیر و جانب خودرو مطابق با استاندارد AEP-55 شبیهسازی میشود. در آزمون انفجار در زیر خودرو از 4 کیلوگرم معادل TNT در سطح زمین و در آزمون انفجار در اطراف خودرو نیز از 8 کیلوگرم معادل TNT در فاصله 3 متری هم سطح کف کابین استفاده میشود و میزان آسیب به سرنشین مورد بررسی قرار میگیرد. بهمنظور برآوردن الزامات انفجار و با توجه اینکه این خودرو پایه یک خودرو تجاری طراحی شده است، جنس و ضخامت کفی خودرو اصلاح میشود. سپس ضخامت قطعات با بیشترین تأثیر در این آزمون که عبارتاند از: 1-کفی جانبی 2-کفی میانی 3- دیواره جانبی 4- دیواره جلویی 5- درب خودرو در 16 حالت بهینهسازی میشود. از این بین 7 حالت الزامات آزمون انفجار در زیر خودرو را برآورده میسازند. حالت بهینه خودرو دارای وزن 39/571 کیلوگرم است که نسبت به حالت اولیه 31/3 کیلوگرم سبکتر و نسبت به اولین حالتی که الزامات استاندارد AEP-55 را برآورده میسازد 72/79 کیلوگرم سبکتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
انفجار؛ آزمون ناتو؛ بهینهسازی؛ شبیهسازی؛ کامیون | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,109 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 870 |