تحلیل ساختاری- تفسیری ابعاد جامعهشناختی برند شخصی معلمان تربیتبدنی ایران | ||
مدیریت منابع انسانی در ورزش | ||
دوره 10، شماره 2، تیر 1402، صفحه 307-326 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله مستقل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22044/shm.2023.12656.2522 | ||
نویسندگان | ||
محمد کشتی دار* 1؛ فریبرز رمضانی2؛ سید مرتضی عظیم زاده3؛ زهراسادات میرزازاده4 | ||
1استاد عضو هیئت علمی | ||
2مربی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
3استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
4استادیار مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی / دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر بر اساس رویکرد ساختاری ـ تفسیری با هدف سطحبندی ابعاد جامعهشناختی موثر بر برند شخصی معلمان تربیتبدنی ایران انجام شد. روششناسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی بهصورت توصیفی ـ تحلیلی بود. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، مطالعات اسنادی، مصاحبه و پرسشنامه دلفی انتخاب شد. جامعه آماری این تحقیق شامل، کارشناسان و متخصصان حوزه تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی در نظر گرفته شد که از این تعداد 22 نفر به شیوۀ هدفمند در هر بخش از پژوهش بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در روند تهیه و تولید دادهها ابتدا ابعاد جامعهشناختی برند شخصی معلمان تربیتبدنی با استفاده از نظرات متخصصان به روش دلفی و با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته، شناسایی شد. سپس از روش مدلسازی ساختاری - تفسیری، برای تفسیر روابط بین ابعاد و شاخصها و همچنین، روش میکمَک برای سطح بندی ابعاد جامعهشناختی استفاده گردید. یافتهها: دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری، تحلیل و در پنج سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم شد که درنتیجه شاخص مهارتهای حرفهای و شغلی در بالاترین سطح و شاخص توانمندیهای علمی در بنیادیترین سطح شناسایی گردید. همچنین، قدرت نفوذ و میزان وابستگی این شاخصها نسبت به هم در ماتریس "قدرتِ نفوذ ـ وابستگی"، مورد بررسی قرار گرفت، بر اساس یافتهها، پرنفوذترین شاخصهها در این ماتریس، «رزومه و عملکرد ورزشی و قهرمانی»، «توانمندیهای علمی» و «مهارتهای حرفهای و شغلی» معرفی شدند. نتیجهگیری: یافتههای تحقیق تأییدی است بر اینکه توجه به ابعاد جامعهشناختی برند معلمان تربیتبدنی و شناخت سطوح و قدرت نفوذ آنها میتواند به ایجاد و ارتقاء برند شخصی قویتر و قابلاعتمادتری منجر شود و دستیابی به اهداف تعلیم و تربیتی از طریق یک معلم دارای برند، میتواند تسهیل گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
برند شخصی؛ توانمندیهای علمی؛ معلمان تربیت بدنی؛ مهارتهای حرفهای | ||
مراجع | ||
24. Ranjbari S. Investigating the Factors Affecting Social Status of Physical Education Teachers Using Structural Interpretative Modeling. Sport Psychology Studies (ie, mutaleat ravanshenasi varzeshi). 2020 Mar 20; 9(31):109-22. [Persian] doi.org/10.22089/spsyj.2019.6713.1723 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,861 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,968 |