محاسبه شتاب آستانه واژگونش خودروی تانکردار تحت تلاطم سیال با استفاده از روش نگاشت | ||
مکانیک سازه ها و شاره ها | ||
مقاله 15، دوره 5، شماره 4، دی 1394، صفحه 163-176 اصل مقاله (1.73 M) | ||
نوع مقاله: مقاله مستقل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22044/jsfm.2015.673 | ||
نویسندگان | ||
روح الله طالبی توتی* 1؛ گلناز جریانی2؛ محمد حسن شجاعی فرد3 | ||
1استادیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران | ||
2کارشناسی ارشد، مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران | ||
3استاد، مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران | ||
چکیده | ||
با توجه به اهمیت خودروهای حمل سیال در حمل و نقل مواد سوختی و مایع و همچنین پائین بودن آستانه واژگونی این نوع خودروها استفاده از صفحات مانع در مخزن آنها و چگونگی تاثیر صفحات بر روی پایداری و رفتار دینامیکی خودرو اهمیت زیادی دارد. در این مقاله برای مشاهده نتایج و تاثیر وجود این صفحات با توجه به پیچیدگی سیستم، جهت بررسی رفتار عرضی و همچنین پاسخ گذرای دینامیکی، از روش نگاشت برای تبدیل سطح مقطع دایروی به نوار مستطیلی و از مدل مکانیکی جرم و فنر برای مدلسازی تلاطم سیال استفاده شده است و جرمهای مودال نیز رسم شده است. در اثر کاربرد پرهها، ارتفاع سطح آزاد، نیروها و گشتاورهای وارد بر دیواره ظرف نیز کاهش مییابند، پره افقی نسبت به پرههای عمودی نیروی جانبی را به میزان بیشتری کاهش میدهد. . در پره افقی بیشترین آستانه واژگونی مربوط به پرشدگی50٪ و طول پره L/a=0.01، در دو زمان t=1/95s و t=3/65s برابر ay=0.44 (g) خواهد بود و در زمانهای دیگر بیشترین آستانه شتاب در بیشترین طول پره و برابر مقدار ثابت ay=0.439 (g) است. در پره عمودی نیز بیشترین شتاب آستانه واژگونی مربوط به پرشدگی50٪ و در بیشترین طول پره رخ خواهد داد و بیشینه آن برابر ay=0.45(g) است. | ||
کلیدواژهها | ||
خودرو؛ سیال؛ پره؛ شتاب آستانه واژگونی | ||
مراجع | ||
[1] Bauer HF (1972) On the destabilizing effect of liquids in various vehicles (part 1).Vehicle Syst Dyn 1: 227-260. [2] Romero JA, Hildebrand R, Martínez M, Ramírez O, Fortanell JM (2005) Natural sloshing frequencies of liquid cargo in road tankers. Int J Heavy Vehicle Syst 12: 121-138. [3] Harlow FH, welch JE (1965) Numerical calculation of time-dependent viscous incompressible flow of fluid with free surface. Phys Fluids 8(12): 2182-2189. [4] Abramson HN, Silverman S (1966) The dynamic behavior of liquids in moving containers, NASA SP-106, NASA, Washington DC, USA. [5] McIver P (1989) Sloshing frequencies for cylindrical and spherical containers filled to an arbitrary depth. J Fluid Mech 201: 243-257. [6] Evans DV, Linton CM (1993) Sloshing frequencies. Q J Mech Appl Math 46(1): 71-87. [7] Hasheminejad SM, Aghabeigi M (2011) Transient sloshing in half–full horizontal elliptical tanks under lateral excitation. J Sound Vib 330(14): 3507-3525.
[8] Hasheminejad SM, Mohammadi MM (2011) Effect of anti-slosh baffles on free liquid oscillations in partially filled horizontal circular tanks. Ocean Eng 38: 49-62. [9] Hasheminejad SM, Mohammadi MM (2014) Liquid sloshing in partly-filled laterally-excited circular tanks equipped with baffles. J Fluid Struct 44: 97-114. [10] Kolaei A, Rakheja S, Richard Mj (2014) Range of applicability of the linear fluid slosh theory for predicting transient lateral slosh and roll stability of tank vehicles. J Sound Vib 333: 263-282. [11] Hasheminejad SM, Aghabeigi M (2012) Sloshing characteristics in half-full horizontal elliptical tanks with vertical baffles. Appl Math Model 36(1): 57-71. [12] Nezami M, Mohammadi MM, Oveisi A (2012) Liquid sloshing in a horizontal circular container with ccentric tube under external excitation, 1Department of Mechanical Engineering. [13] Patkas A, Karamanos A (2007) Variational solutions for externally induced sloshing in horizontal-cylindrical and spherical vessels. J Eng Mech 133(6): 641-655. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,395 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,449 |