بررسی پاسخ لرزهای ساختگاه های واقع بر تونل های دوقلو در اثر انتشار امواج برشی درون صفحه | ||
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 1، شهریور 1395، صفحه 35-52 اصل مقاله (5.95 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22044/tuse.2016.840 | ||
نویسندگان | ||
حمید علی الهی* 1؛ محمد آدم پیراء2؛ مرتضی عسگری3 | ||
1استادیار /گروه مهندسی عمران - دانشکده فنی و مهندسی / دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان | ||
2دانشجوی دکتری؛ گروه ژئوتکنیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد؛ گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه مشکل ترافیک در اغلب شهرهای بزرگ و در حال توسعه به چشم میخورد و یکی ازموثرترین راهحلها در این زمینه ایجاد و گسترش شبکه حمل و نقل زیرزمینی است. از طرفی احداث تونلهای زیر زمینی نظیر متروها و تاثیر آنها بر پاسخ لرزهای سطح زمین و در پی آن بر سازههای روسطحی جزو چالشهای ژئوتکنیک لرزهای بوده و در مرحله تحقیق است. از این روی، در این مقاله سعی شده که با بکارگیری روش عددی اجزای مرزی دو بعدی در حوزه زمان در یک محیط همگن و همسان، به بررسی پاسخ لرزهای و الگوی بزرگنمایی سطح زمین واقع بر روی تونلهای زیرزمینی دوقلو و منفرد تحت تاثیر امواج مهاجم برشی درون صفحهای در فرکانسهای مختلف پرداخته شود. نتایج به دست آمده نشان میدهد که وجود تونلهای زیرزمینی دوقلو میتواند مولفههای افقی و قائم جابجایی سطح زمین را 2/3 برابر در مقایسه با حالت تونل منفرد و 2/6 برابر سطح میدان آزاد، تحت تاثیر قرار دهد. در مقاطع مختلف هندسی، الگوی بزرگنمایی یکسانی مشاهده میشود، درصورتیکه تفاوت اصلی در اندازه مقادیر بزرگنمایی لرزهای ایجاد شده توسط آنها است. | ||
کلیدواژهها | ||
بزرگنمایی لرزهای؛ تونلهای دوقلو؛ روش اجزای مرزی؛ امواج برشی درون صفحهای؛ حوزه زمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,885 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,951 |