مطالعه عددی تاثیر پیش برش مکانیکی و بولت فایبرگلاس در عبور تونل البرز از زون گسل خورده کندوان | ||
مهندسی تونل و فضاهای زیرزمینی | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 1، شهریور 1395، صفحه 99-112 اصل مقاله (2.92 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22044/tuse.2017.855 | ||
نویسندگان | ||
آرش نوذری1؛ محمد حسین خسروی* 2؛ مجتبی عسکری3 | ||
1دانشکده مهندسی معدن دانشگاه تهران | ||
2دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه تهران | ||
3شرکت بزرگراه تهران-شمال | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین مسائلی که در زمان حفر تونلها در زمینهای ضعیف و دارای شرایط سخت مورد توجه قرار میگیرد، ایجاد پایداری مناسب و جلوگیری از وقوع گسیختگیها و ریزشها در سینهکار و تاج تونل است. به همین منظور در زمینهای سست و دارای خصوصیات مکانیکی ضعیف به منظور تنظیم صلبیت و استحکام جبههکار پیشروی و به موجب آن ایجاد شرایط مناسب برای کنترل کامل تغییرشکل زمین و در نتیجه در مرحله آخر برای تحکیم کامل تونل در دورههای بلند و کوتاه مدت، استفاده از روشهای پیشتحکیمی اجتناب ناپذیر است. از روشهای موثر در این زمینه میتوان به استفاده از روش پیشبرش مکانیکی و بولتهای فایبرگلاس اشاره نمود. علیرغم تحلیلها و بررسیهای مختلفی که پیرامون این دو روش صورت پذیرفته است، یک بررسی جامع به منظور مقایسه و تحلیل این روشها برای مشخص شدن تاثیر هر یک از روشها در شرایط ژئومکانیکی ثابت انجام نگرفته است. به منظور ارزیابی این روشها در یک شرایط ژئومکانیکی مشخص به بررسی عددی این روشها با استفاده از نرمافزار FLAC3D برای عبور تونل البرز از زون گسلخورده کندوان، پرداخته شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که پیشبرش مکانیکی به همراه بولتهای فایبرگلاس به میزان قابل توجهی موجب کاهش ناحیه پلاستیک اطراف و جبههکار تونل و در نتیجه کاهش جابجاییهای تاج، دیواره و جبههکار تونل میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تونل البرز؛ گسل کندوان؛ پیش برش مکانیکی؛ بولت فایبرگلاس؛ مدلسازی عددی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,130 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,521 |