تدوین مدل ارتباطی رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی منابع انسانی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان | ||
مدیریت منابع انسانی در ورزش | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 1، دی 1395، صفحه 87-99 اصل مقاله (808.38 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22044/shm.2016.875 | ||
نویسندگان | ||
لقمان کشاورز* 1؛ ابوالفضل فراهانی2؛ اعظم اعظمیان بیدگلی3 | ||
1دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
2استاد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
3کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری وسرمایه اجتماعی منابع انسانی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان بود. روششناسی: جامعه آماری پژوهش، همه کارکنان شاغل در اداره کل ورزش و جوانان و شهرستانهای استان اصفهان بود (450N=) که با استفاده از جدول مورگان تعداد 157 نفر به طور تصادفی برای نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از سه پرسشنامه رهبری دانش ویتلا(2004)، سرمایه فکری بونتیس(2001) و سرمایه اجتماعی خیرخواه(2011) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به تایید 15 تن از متخصصین رسید و پایایی آنها در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ برای پرسشنامه رهبری دانش 97/0، سرمایه فکری 89/0 و سرمایه اجتماعی 89/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله تی تک گروهی و معادلات ساختاری با کمک دو نرم افزار SPSS و لیزرل استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که رهبری دانش، سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی منابع انسانی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان در حد مطلوب قرار دارند. بین سرمایه اجتماعی با رهبری دانش، سرمایه فکری با رهبری دانش، سرمایه فکری با سرمایه اجتماعی و رهبری دانش با سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین مدل ارتباطی رهبری دانش با سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی از برازش مطلوب برخوردار است. نتیجهگیری: برای توفیق بیشتر اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان توجه به عوامل نامحسوس رهبری دانش، سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی و مدل ارتباطی آنها توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری دانش؛ سرمایه فکری؛ سرمایه اجتماعی؛ اداره کل ورزش و جوانان؛ منابع انسانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,206 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,256 |